2018. november 4., vasárnap

A Bükk bevétele

Két naposra tervezett Bükk hegységbeli kalandozásunkat Bátonyterenye felől kezdtük és Lillafüreddel végeztük. Eközben Eger városát nemhogy megnéztük, hanem háromszor szeltük át utazásaink során. Eger kellemes hely , kissé érződik rajta a török ittlét és döbbenten láttuk, hogy a vér áztatta vár alatt közvetlen kellemes kis török teázó sátor nyílt, ahol elmélkedhettünk e két nép kétes barátságáról. A várba vezető sétányon ötletes megoldásként a padok lábai, a lámpaoszlopok  és az információs táblák kő ágyú golyókon álltak. Panoráma pazar. A híres minaret is látszik de miért van kereszt rajta? Hát az történt anno, hogy a török kiűzésekor a magyarok a  minaretet is le akarták dönteni, el is kezdték 400  ökörrel húzni, rángatni, de nem mozdult...erre kitalálták, hogy ok maradjon, de a rajta levő félholdra kerüljön a kereszt. Hát most így van.
Egerből a záptojás szagú Zsóry fürdőre mentünk, mert csak itt, Mezőkövesd alsón kaptunk egy igen szerény szobát. Láttuk, hogy a szépséges napsütéses időben fél Magyarország kirándult.
Reggel indulás Noszvajra a De La Motte Kastély volt a következő állomás. Miután nemrég a cseh kastélyokat nézegettük meg, volt összehasonlításunk......ellentétben a cseh épületekkel, itt nálunk legtöbbször az egész berendezést már melegében ellopják, felégetik, leverik....vagy ovodának, idősek otthonának használják, egyszóval mindent elkövetnek, hogy a múlt írmagja se maradjon meg.
Én pl egy Hatvany palotába jártam alsós iskolásként, az intarziás ajtók zöld zománcfestékkel voltak befestve és a bálterem fantasztikus mintás parkettáján masíroztunk szünetekben.... Irtózatos pusztítást hagyva magunk után.
Ugyonez mondható el a Serényi kastélyról is, bár ma épp magántulajdon a kommunizmus kisajátító évei leamortizálták rendesen.
Elmentünk véletlenül Bánkútra, rettenetes kátyús szégyenletes úton. Egyetlen vigaszunk a meseszép őszi erdők voltak . Majd le Szilvásváradra. Felkapott hely, bár a lovak és a Szalajka völgy miatt régen is kedvelt kirándulóhely volt.
Bélapátfalva fantasztikus csúcsai után  hazafele vettük az irányt.

Az ominózus Serényi kastély
 Bélapátfalva különleges hegyei

Ezt az elnevezést így térképen még nem olvastam :)